Monday, October 1, 2007

محاولات للبحث عنى


سألت نفسي: لماذا أدون؟
قالت :لكي تصلى إلى الحقيقة
حقيقتي أنا
أو
حقيقتك أنت
نعم
فهذه محاولاتي لكي اعرف
من أنا؟
أين أنا؟
لماذا أنا؟
وكيف أنا أكون؟
فأنا ابحث عنى
بين همساتي وآهاتي
بين تجاربي و أفكاري
بين أوهامي وأحلام عمري
ابحث عنى
بين دقات قلبي حين يحب
في نظرات عيني حين انظر حولي
في نبرات صوتي حين أحدثهم
وفى سكوني حين أحدثني
وفى صمتي حين أتأملني
وابحث عنى
في عيون الآخرين
ابحث ولكنى لا أجدني
فأتيت هنا
لأبحث عنى بين كلمات
كلمات قد تخصني
منذ زمن كتبتها
أو كلمات اكتبها الآن
أو كلمات مازلت في علم الغيب
أو كلمات لا تخصني ولكنني أحسستها
فوجدت فيها شئ منى
ملخص الأمر
إنها محاولات للبحث عنى
ولكن عذرا أن وجدتم في كل مرة
شخصيه غير التي كانت من قبل
فمجنونة أنا أحيانا أو عاقلة
قاسية قد أكون أو حنونة
متفائلة جدا أو يائسة
حزينة أوقات
ولكنى اسعد بلحظات فرحى
منظمة جدا
وفوضاوية إلى أقصى درجة
اهتم بتفاصيل الأمور
ولكنى اتعب من سردها
واحكي كثيرا وأصمت أكثر
طيبة أنا ولكنى بلا قلب
فالتمسوا لي العذر
فأنا لا اعرفني
فساعدوني كي أجدني

18 comments:

elsahera said...

اختى الفاضلة رحيل كتير حلوة ها المدونة ولمزيد من التقدم والنجاح والابداعات ونشكر الك ها المجهود المبذول فى صياغة المدونة ونرجو منك مزيد من مثل هذة الافكار والمدونات

سامح العربي said...

كثيره هيه محاولات الانسان للبحث عن الحقيقه
هناك من يبحث عنها في جوف البحر
واخرون صعدوا للقمر كي ينبشوا صخوره علهم يجدوها
وانت يارحيل ارتحلتي على سطور مدونتك داخل نفسك لتبحثي عن الحقيقه..
كم بسيطه ومعبره هيه كلماتك
وكم اتمنى لك ان تجدي الحقيقه
في الوقت المناسب وليس بعد فوات الاوان

ra7eel said...

الساحرة
مى ربنا يخليكى على تعليقك محسسانى انى بسمع نشرة اخبار
بلاش الحركات دى يامى


سامح العربى
شوف ياسامح انت فعلا جبت من الاخرانا لازم ادور جوايا
ويارب الاقينى قبل فوات الاوان دعواتك
بجد ردك عجبنى جدا نورتنى

مى محمد هاشم said...

اختى الفاضلة رحيل ريحينا بقى من مدوناتك دى واقعدى اغسلى واطبخى احسن البت ملهاش غير بيتها بردة مهماحصل

princess dodo said...

صدقينى أنتِ
وأنتِ فقط من تستطيع
أن تجد نفسها
قد تظنين أن البعض يساعدك
ولكنهم يتظاهرون بذلك
وإن فعلوا فتلك رؤيتهم المعكوسة فى مراياتك

***
مبروك افتتاح المدونة يا قمر

تحياتى وسلامى لكِ

نورسين said...

رحيل : كثيرا ما فتشت عن نفسي مثلك تماما ووقفت امامها ووقفت هي و تعاركنا و تعاتبنا وتحاسبنا وتخاصمنا وتصالحنا وفي النهاية تعود الكرة من جديد واشك بها اهي حقا لي؟؟ هل ارتضيها ؟؟ ام اني اتمنى لو لم اكن هي ؟ سيدتي ابدعتي حقا بحثك عنك وقد تصلين لبعض منها كما اصل دائما لبعض نفسي
سعدت بمروري لديك كثير كثيرا واشك اني وجدت بعضا آخر من نفسي لديك
تحياتي العميقة لك

ra7eel said...

دودو اسعدتنى زيارتك جداوانتى محقة تماما اتمنى ان تكون تلك مرحلة وتنتهى من حياتى
احاول بقدر ما استطيع ان اجدنى ودخلت عالم التدوبن كمحاولة لايجاد نفسى هنا
تحياتى لكى عزيزتى

ra7eel said...

نورسبن
شكرا لمرورك اسعدتنى حقا
ولكن هل تعتقد ان الصراع مع انفسنا سيستمر طويلا هذا كل مااخشاه؟
وتمنياتى لك بالمصالحة مع نفسك دائما
وسعيدة انك وجدت بعض منك هنا
تحياتى لك وسأسعد بمرورك مرة اخرى

إرهص براحتك يا زوق said...

ألف ألف مبروك ياسارة ع المدونة الجديدة أيوة كده لازم تعبري عن اللي جواكي
وكان نفسي أكون أول المعلقييين
بس حصل خير ,,
وربنا يوفقك ديماً , وخليكي سارة كما هي , سارة الإنسانه الطيبة
وعلي فكرة التناقض داخل الإنسان بيخلق جو من التجديد النفسي والعقلي
ياعني هو شيئ كوس وطبيعي ف نفس الوقت

With My Best Wishes Sara

ra7eel said...

ارهص براحتك يازوق
ربنا يخليك انا كمان كان نفسى تكون انت اول تعليق بس حصل خير الجايات كتير هو بجد التناقض شئ طبيعى اطمن يعنى
شكرا ياحمد ربنا يخليييك

horas said...

عنى
لا اجد سببا محددا للتدوين
ولا ابحث عن شيء ولا انتظر شيء
اما عنك
فابحثى
واعرضى
واكشفى
وعندما تحتاجين احدا
ستجدين الكثير معك
ويشرفنى ان اكون معهم لاساعدك فى معرفة نفسك
ولكننى احذرك
الطريق صعب
ومحفوف بالمخاطر
خدى بالك

ra7eel said...

الرائع حورس
كنت انتظر تعليقك فكلماتك تهمنى كثيرا
انا اكتب فى محاولة منى لتحقيق نوعا من التوازن بينى وبين واقعى
ويشرفنى حقا ويسعدنى ان تساعدنى فى ذلك فرأيك يهمنى دائما
اقلقتنى كلماتك ولكنى لا اجد سوى البحث حلا
البحث والمخاطره
او
الاستسلام لواقع مهزوم
شكرا ايها الرائع لمرورك لدى

anfal said...

يمكنك اعتبار زيارتي هذه مصافحة أولى
أعجبتني مدونتك كثيراً
و سعدت بالقراءة
فكان الشكر واجباً
فشكراً لكِ

ra7eel said...

anfal
نورتنى المدونه
وكل الشكر لكلماتك
تحياتى لكى

shreen said...

بجد يا نورسين ربنا يوفقك
احساسك عالى وراتع
فبوست مثل فراق
ونظرات
ومحاولات للبحث عنى
كلها عبرت عن الكثير مما يجول بداخلى
اعتقد ان الى حد كبير احاسيسانا ومشاعرنا متقاربة
ياريت لو حابة ان نكون اصحاب ونفضفض لبعض ضيفينى على الماسنجر بتاعك الميل بتاعى اهو shremo27@yahoo.com

shreen said...

باعتذر تانى يا رحيل على اللخبطة اللى حصلت وخلتنى اقولك يا نورسين
وكما كتبتلك فى تعليقى
على " فقط اريد ان انسى"
انا فتحت مدونتك من مدونة نورسين
فالتبس عليا الامر وكنت فاكرة انى باقرا مدونتها

sagittarus said...

جميله انتى
ربنا معاكى
فى كتير زينا كده على فكره
اتكعبلت ف كتير ف المدونات اللى زرتها
الناس اللى بتجمع بين المتناقضات اللى بتدور على نفسها ومش عارفه
طيبه وشريره
وكل حاجه مش هقعد اعيد كلام كتبته قبل كده كتير ودلوقتى سبت المسرح وقعدت اتفرج على مسرحيه نفس الاحداث بس بطوله غيرى
ربنا معاكى يا أستاذه
انا بس بدون اعجباى بالمدونه ككل
وهبقى من القراء
وضفتك ف المفضله
يلا سلاموو

{^~-.mgnoon.-~^} said...

ماشاء الله عليكى رحيل احساسك عالى اوىوبجد المدونه اكثر من رائعه