Tuesday, November 27, 2007

لن أرضى بأنصاف الحلول


نعم لن ارضي بها
لن استسلم لواقع مهزوم
لن ارضي أن ادفع ثمن أخطاء لم تكن أبدا لي
فأما أخطائي أنا فأنا كفيلة بها فلي رب يحاسبني
اعلم بعضها واعرف دائما كيف كانت؟ ولماذا كانت؟
أحاسب نفسي دوما عليها اعلم أنها كانت لحظات ضعفي
واعلم أن لي رب رحيم
وتقابلني الكثير من المواقف اعلم أنها ثمن أخطاء كانت لي
أما أن ادفع ثمن أخطاء غيري
أن أتحملها كاملة
أن ارضي بدفعها واستسلم
وأرضى بأنصاف الحلول التي يرونها كاملة
واراها لا ترضيني أبدا
فلا وألف لا فليقولوا
مغرورة...... عنيدة
متكبرة........ معقدة
مجنونة ...............أو بلا قلب
فليقولوا ما يشاءون
المهم لن ارضي بأنصاف الحلول
ولأرفع رايات عندي أمام الجميع
وأتمسك بكل أسلحتي القاسية
و أرد عليهم بكل كبرياء
فلا يهمني الآن سوايا
فحياتي أنا فقط من سأعيشها
ومن يرددون أنهم يريدون مصلحتي
أقول لهم
هي حياتي أنا
أعيشها كيف أشاء
أحياها كما أريد
ادخل بها من أحسه
وارفض من لا اشعر به
لا من تريدون انتم أو تختارون
لا تهمني مبرراتكم
ولا حتى كل الكلمات التي تريدون قولها
ولا تستطيعون
اعلمها جيدا
اقرأها بين حواراتكم
وفى أعينكم
ولكن
أنا أعلنها لكم
أنا أقوى من هزائم الحياة
ولن ارضي بأنصاف الحلول
فإما أن أكون أو لا أكون
فإما أن أعيش حياتي كما أردتها دائما
أو
لا أعيشها كما لم أردها دائما
وان كان غروري يحيني سأتمسك به حتى موتى
اعلم أن ضعفي قد يقتلني
ولكنى لن أموت أمامكم
فأنا بخير ولتدعوني وشأني
فانا اعرف جيدا ماذا أريد
وان لم أصل إليه
لا يهمنى
يكفيني محاولاتي
فهي كل ما املك
وهى التي ستبقى لي
فلتدعوني وشأني وكفاكم سخافات
أريحوني من كل هذا الكلام فأنا اعرفني جيدا
اعرف عقلي لن يستجب لكم
اعرف قلبي
نعم لقد قتلته منذ زمن
فلا كلام العقل يقنعني
ولا همساتكم إلى قلبي ترضيني
فكل محاولاتكم ستفشل كما هو حالها دائما
ولتعذروني إن نظرت إليكم باستخفاف
وتطاولت في الكلام
وارتفع صوتي
وجن جنوني عليكم
فأنتم من أوصلتموني إلى تلك العصبية العاصفة
ولتعلموا أن كل جرح أصبح
يزيدني قوة
أو
قسوة
وان كل كلمة تذبحني
تزيدني صلابة
أو
عندا
فلتريحوا أنفسكم ولتريحوني
لا فائدة من كل سخافتكم تلك
إنها أنا ولن أكون سوى أنا
لن أكون نسخة مكرره لأحد
لن أكون قصة مماثلة لآلاف القصص
قصة تبتدئ لتنتظر النهاية
ولا شئ بين سطورها
لا شئ
سوى كلمتي البداية والنهاية
لا لست أنا من تريدون
فانا حقا أقوى من ذلك
وأعلنها مرة ومرات
لن ارضي بأنصاف الحلول التي ترونها كاملة

66 comments:

Mask said...

صف أول ووسع ياجدع..

رحيل بوست كله تحدي وجرأه..
لن أحييكي على البوست فهو أكثر من رائع
ولكن أحيكي على هذا المبدأ في الحياة.
أتمنى ان تستطيع ان تشقي طريقك في الحياه بحلول كامله و على أرضيى ثابته ان شاء الله

بنت مصر said...

It is always up to you >> as you are talking about ur self ur life

DayDreaming said...

لن أكون قصة مماثلة لآلاف القصص
قصة تبتدئ لتنتظر النهاية
ولا شئ بين سطورها
لا شئ
سوى كلمتي البداية والنهاية
لا لست أنا من تريدون
فانا حقا أقوى من ذلك
وأعلنها مرة ومرات
لن ارضي بأنصاف الحلول التي ترونها كاملة


تسقيف حاااااااااااااد
تحفه كأنك بتقولي اللي بيدور جوايا من يومين بس اوعي تكوني خدتي الوقت ده كله عشان توصللها اتمنى تكوني واصله من زمان وكده بأينا اتنين في العيله ههههههههههههه

Salwa said...

كوني أنت كما تريدى
كما تحبي
إفعلى ما تريدين
طالما أفعالك لا تغضب الله

فهو وحده الذي يجب أن تخشيه

كوني قويه بإيمانك

بوستك جميل يا ساره

ويارب دايما كده قويه وعلى أرض ثابته

خالص تحياتي وودي

رئيس جمهوريه نفسى said...

مش قلنا الكلام ده من زمان سياسه التطنيش التام من كل الى الناس عايزينو وتركيز بس انك تكونى زى ما انتى عايزه تكونى
نقله قويه بين البوست ده والبوست الى قبله من تساءولات وحيره مضت لاعلان التحدى الان اتعسم انى يكون القادم استمرار التحدى واعلان الانتصار المغلف بغلاف من التفاءل

samo said...

وان كل كلمة تذبحني
تزيدني صلابة

لو تعرفى قد ايه من وسط الكلام الجميل اللى ات كتبتيه الجمله دى اثرت فيا قد ايه

بجد اختار الكلمات رائع

رسمتى القصيده هو ده الوصف الادق للبوست


مش هقدر ازود عن كده

بجد اكتر من رائعه (القصيده ) نتمنى نشوف دايما الاجمل

osama said...

هي محاولات الانعتاق من اسر القيود .. تلك القيود التي تعششت داخلك حد الاختناق .. لكنما ليس الغرور ولا العند .. بل لشعور خفي ان ذاتي تدمرت .. انني بت بل هوية او كيان .. انني بت في لحظة حطام انسان...

واني لأظن انها حالة تدل على المسؤولية اذ ان شدة الانماك في تحملها جعلنا نشعر فجأة اننا ننصهر نذوب .. وفي لحظة نقول من نحن ..؟

عبرت عن تلك الحالة ببراعة..
دمت بكل ود..
خالص تحياتي

ra7eel said...

mask
اول تعليق ايه الهنا ده منور
عارف انا اوقات بخاف لاضعف واعمل حاجه انا مش مقتنعه بيها فى لحظة حزن او غضب
ادعيلى ربنا يثبتنى على المبدأ ده

خالص تحياتى
-----------------------------------
بنت مصر
طبعا ياشيمو هى فى الاول وفى الاخر حياتى
بس المشكلة فى الزن لو كل واحد يخليه فى حاله هتبقى فله بجد

نورتي المدونة
---------------------------------
daydreaming
ههههه
لا يامرمر واصله من زمان قوى
عارفه البوست ده مكتوب من تانى يوم نشرت بوست حبة تفاؤل بناء على مشكلة حصلت عندى فى البيت ومش رديت انشره قولت معقول ابقى منزله تفاؤل وبعدين البوست ده
وركنته لغاية محصلت تقريبا نفس المشكلة تانى فقولت بس اوانه ان
وبعدين انا عارفه ان احنا ضاربين من زمان
سيبك انتى ولا يهمك من حد المهم نتمسك بحقنا فى ان احنا نكون احنا مش حد تانى
ربنا يخليكى يارب
---------------------------------
سلوى
ادعيلى ياسلوى بجد
حاسة انى فى حرب

بحاول اكون قوية على قد مااقدر
بس للاسف بتتفسر قسوه وغرور

بس ان شاء الله مش هضعف
وهكون انا وبس

ربنا مايحرمنى منك
-----------------------------------
رئيس جمهورية نفسه
اجدع كلام من احلى رئيس
هى فعلا سياسة التطنيش دى يامحمود
انا ماشيه بيها اساسا
هو مش ينفع غير كده بجد
بس المشكلة ان التحدى ده بيجر خلافات لا تنتهى
ادعيلى
شكرا لمرورك ربنا يخليك
----------------------------------
سامو
عندك مخالفة تاخير على فكره
كنت فين البوست اللى فات
ههههه
منور ياسامو بجد
شوف دى مش قصيده دى فضفضه او انفجار ممكن
شكرا على كلامك جدا
ومتبقاش تغيب تانى

خالص تحيااااتى

ra7eel said...

العزيز اسامه
شكرا لتحليلك الرائع
ولوجودك
حقا هى حالة اختناق
بس مين يفهم
خالص تحياتى وتقديرى

MKSARAT SAYED SAAD said...

لن ترضي بانصاف الحلول مرة ثانية ةتريدي ان تكونى انتى كما نتى بكامل شخصيتك بكامل ارادتك هذا حقك تمسكس به لكن صديقتى لا تنسي ان تأخذي في الاعتبار من تثقي فيهم
هقولك على حاجة
في موضوع اسمة البرمجة اللغوية العصبية أو NLP اقرأي في الموضوع دة عيعجبك قوي هيخليكي ازاي تفكر تحت الضغت الشديد وتكون نظرتك وانتى من برة الصندوق مش من جواه
اللي انتى كتبتية جميل بس خلي بالك انه ما يبقاش حماس لفترة
دة حق واسلوب حياه بس خلي بالك من حاجة ان الاحساس دة لو سيطر بكامله على الانسان هيبتدي يخسر اكتر من الاول عارفة زي اية احنا بنحتاج لحرارة الشمس علشان تدفينا في الشتا بس لو زادت بتحرقنا
والختام مسك زي ما بيقولوا
البوست بتاعك رائع باحساسة كعادتك
دمتى بكل ودة وسعادة

youma said...

كان من الألإضل ان تسميها
صرخة حق

كوني هكذا دائماً
عبري عن نفسك لتكتشفي بنفسك ما تريدين حتى وان كان ما تتجهين نحوه قد يكون به بعضاً من الأخطاء لتكتشفيهم بنفيك وتتحملين نتيجة قراراتك بنفسك .. الحياة تجارب كما وصفتي بالزبط
هكذا كوني قوية ومصرة على اثبات نفسك وثباتها .. احييك الكثير لا يستطيع ان يجدها في نفسه الكثير يأكله الضعف من داخله هش كالورقة في مهب الريح يجرفه التيار حيث يشاء .. لا تكوني مثلهم
افتخر بكِ

rack-yourminds said...

كالعاده رااائعه

تسلم ايدك

كاميليا said...

((

نعم لن ارضي بها
لن استسلم لواقع مهزوم
لن ارضي أن ادفع ثمن أخطاء لم تكن أبدا لي
فأما أخطائي أنا فأنا كفيلة بها فلي رب يحاسبني
))

أنا ايضاً رفعت السيف
وقفت بقوة فى وجه الضعف
محوت من داخلى رعشات الخوف
علمت قلبى كيف يكون العنف
سنعبر الطريق .. ولن نكون ابداً ضحايا
ولن نسمح للاخرين بمزيد من الخطايا
سنحاسبهم اول بأول.. بلا تأجيل للقضايا
لقد حان الوقت لنكف عن العطايا

مع حبى لك يارحيل

كاميليا

harmless said...

عندما يكون الانسان ضعيفا
يتلقى الضربات وهو قليل الحيلة
ويتسامح وهو لا يملك الا التسامح

وعندما يقوى الانسان
يقابل الضربات بالضربات
وينتزع حقوقه من غاصبيها
ولا يتسامح مع معتدى عليه قاصد لايذائه

وعندما تزداد قوة الانسان جدا
يعود الى تلقى الضربات صامتا
ويتسامح مره اخرى مع ضاربيه وهو يعلم فى نفسه قدرته عليهم واستطاعته رد اذاهم

اذا كنتى يا عزيزتى انتقلتى من المرحلة الاولى الى المرحلة الثانية
فانى اتمنى لكى مخلصا ان تنتقلى الى المرحله الثالثه سريعا

اتمنى ومتأكد ايضا ان هذا الذى سيحدث
والمشكله الوحيده ان الانسان لا يستطيع الانتقال من الاولى للثالثه بدون ان يمر بالثانيه ويعرف ويفهم انه قادر على رد الايذاء بالايذاء

صدقينى ستجدى سعاده كبيره فى التسامح
تسامح الاقوياء

rainbow said...

إنها أنا ولن أكون سوى أنا

حبيبتى سارة انها الثورة اخيرا .. سعيدة من اجلك من اجل تلك اللحظة اللامعة كحد السيف المتحولة فيها من الاستسلام الى ايمان كامل بقدرتك ان شاء الله على ان تكونى كما انت ولست احدا آخر

اريد ان تعلمى انك لست وحدك
وقلوبا قريبة وحبيبة الى قلبك معك دوما تحييكى وتدفعك نحو سارة لتجديها اقرب واجمل .. فقط ثقى من هذا من ان التغيير ليس كلاما تخطينه بل هو آت لا محالة فابتهجى واستقبليه كما انت فعلا :سارة

حبى ودعائى

هدى

فى القلب said...

موقفك ده راااائع نعم هكذا يجب ان تكون الانثى الكامله لا ترضى بانصاف الحلول

أوأيدك قلبا وقالبا

princess dodo said...

ذكرتنى بكلمات الرائعة سعاد الصباح
فى قصيدة بنت الكويت
حين قالت
أنا النخلة العربية الأصول
والمرأة الرافضة لأنصاف الحلول

**

فما أجمل هذا التمرد
وحالة العصيان تلك على الأوضاع
إن كانوا يسمونها غروراً أو عند
فما أجمل أن نكون مغرورات

**

رائعة تلك الحالة
أعطتنى مزيداً من القوة

خالص تحياتى ومودتى

dr.gesho said...

بالراحه طيب يخرب بيت اللى يزعلك
بلاش انصاف حلول و بلاش حلول خالص لو هتزعلك
رغم ان فيه ناس كتيييييييير بتقبل بيها الايام دى من نوعية مشى حالك يا سيد و كبر دماغك بس انا معاكى انصاف الحلول لأ
دايما لا يصح الا الصحيح
سلام

احساس لسه حى said...

عزيزى
ساعات بنحتاج لانصاف الحلول علشان نرضى اللى حولينا وده مش عيب مش لازم اى شئ تفعليه تكونى راضييه عنه كل الرضا او مقتنعه بيه كل الاقتناع ممكن تتزلى شويه لو تنازلك ده هيرضى ناس بتحبيها بس المهم التنازل ده لازم يكون ليه حدود طبعا
وحتى لو صممتى على شئ بلاش تستخفى بيهم لانهم فى الاول والاخر بيحبوكى
سلام

no chance said...

بسم الله الرحمن الرحيم اول مرة ادخل مدونتك واول مرة كمان اعرف ان فى بنت اسمها رحيل اسم جميل اوى ومعبر اوى ..............ممكن اعللق بقى كفاية مجاملات كدة شوفى يا ست الكل انا اتعلمت حاجة من الدنيا هقولهالك الحاجة دى هى اننا فى اوقات الحماس او اوقات معينة بتكون عندنا طاقة بنخرجها بالكلام او الشعر او سماع اغانى حماسية نتفاعل معاها زى ماننتى عملتى بالظبط انتى جواكى طاقة وانتى شايفة نفسك فى حرب بتجيلكك اوقات شحنةة وزخيرة علشان تعينك على الحرب بس للاسف زيك زيى وزى باقى الشباب عاوزين نخرج طاقتنا باسرع وقت وافضل شكل وعاوزين نضرب ميت عصفور بحجر واحد بس للاسف دة غلط وبنقع فيه دايما بدليل انك فى لحظات ضعفك بتقولى عكس كدة بالظبط وبتقولى انك ضعيفة ومش هتقدرى تعملى اى حاجة ودورك دايما انك تبحثى لنفسك عن مبررات علشان متشوفيش غلطك يا ريت مكنش رخم بس بجد هو دة رايى اننا مش بنقدر الامور صح لازم تعرفى انتى حجمك اد اى؟انا كنت ممكن اقولك انك على حق ومهما الناس وقفو ضدك كونى نفسك ومتكونيش اى حد غير نفسك لكن انا عارف ان على قد مالكلام دة هو الصح المجرد على قد مهوو صعب او مش صعب مستحيل لانك حجمك فى الدنيا اقل مما انتى شفتى نفسك بكتييييييييييييير لحظة كتابتك لللبوست دة فى ظروف اقوى منك ومننى ومن عنادك وتحديك للدنيا وفى ناس بيمثلو نقطة ضعف فيكى انتى ممكن تغلطى علشان همما ميتاذوش يا ريت تفكرى فى الكلام انا تعبت اوى علشان اعرف ان الدنيا قاسية اوى للدرجة دى وطبعا مشش محتاجة اننى اقولك ان فى علاق بين انك تكونى نفسك وبين ظروف وعوائق الدنيا لانك لو مش عندك صراعات جواكى مكنتيش قولتى الكلام دة صلا ومكنش هيبقى فى عوائق ولا اى حاجة..................................اخيرا انا فى صراع ابدى مع هذا الشبح وفى صراع ابدى برضه فى اننى اكون نفسى وبس ولسسة بغلط ومتعلمتش اى حاجة من اللىى قولتهولك بس قولتك كدة علشان ممكن انتى تعرفى تنفذى الكلام دة على ارض الواقع وانا مدام مش عارف انفذه يبقى مش عارف افهمه ممكن اكون قولته بس مفيش تنفيذ ..........للاسف

نورسين said...

رحيل: ايتها الصديقة الودودة جدا ،، بالامس فقط انتويت ان انهي علاقتي بالمدونات والتدوين .. الا اني يا صديقتي اللطيفة تذكرت اني مدينه لك بتعليق .. قرأت - أنصاف الحلول - يوم نزولها وربما اخبرتك اني لو حاولت التعليق عليها لأخذت نسخة من النص وأضفت امضائي في المؤخرة واعذرني لذلك

انتي وحدك من تدركين التشابة ..


إلا اني يا سيدتي دائما ما ارضى بأنصاف الحلول أو ربما ارباع الحلول أو اللا حلول ؟؟

تثبتي ..افعلي ما لا افعل

خالص تحياتي وودي واحترامي

sendbad said...

قوة وتحدي وثقة بالنفس ورغبة في اثبات الذات جميل اوي لما تكون الثقة مقترنة بالتحدي والقوة كوني كما تشائين المهم انك تكوني راضية عن نفسك
تحياتي

ra7eel said...

مكسرات سيد سعد

عارف المشكله انى دايما انا سيدة قرارى
من وانا فى ابتدائى اى قرار يخصنى انا اللى باخده
فموضوع انى اخد فى اعتبار رأى الناس اللى بثق فيهم صعب
عشان انا اساسا مش بثق فى حد
اما بالنسبة للبرمجه اللغويه العصبية
فياريت ترشحلى حد معين اقراله
لان انا المره اللى وقعت فيها واشتريت شرايط اسمعها عنها كنت بنام وانا بسمع الشريط اساسا
شكرا بجد لتعليقك
خالص تحيااااتى
----------------------------------
صديقتى الغاليه يوما

حقا انا هنا اعد اكتشاف نفسى ومعكم وبكم احاول ان اجدنى
سأتحمل اخطائى لانها لى اما اخطاء غيرى فلن اقبلها ابدا
شكرا لكى صديقتى الحبيبة
------------------------------
Rack-yourminds

وكالعاده

تشرفنى انت دائما

شكرا لوجودك الدائم
--------------------------------
كامى

تعليقك متميز دائما
وانا معكى رفعت السيف

وسنعبر الطريق معا
خالص تحيااااتى كامى ويارب تكونى بخير

ra7eel said...

هارملس

تعليقك جعلنى افكر كثيرا
اين انا من تلك المراحل حقا؟
اجدنى غير قادره على رد الاذى لاحد
فقط انا اتمسك بحقى فى كونى ان اكون كما اريد دون ان اسمح لاحد ان يتدخل فى حياتى بشكل او باخر
لا اسعى لايذاء اى شخص عن قصد
وان كنت اتمنى احيانا ان اكون بلاقلب بلا ضمير
لاكون فى منتهى القسوة حقا
شكرا جدا لتعليقك الرائع
تحياااتى وتقديرى
-----------------------------
عزيزتى هدى

هدى ان الثوره ليست وليده لحظاتى تلك انها ثورتى منذ قديم الزمن
فأنا دائما كانت لى ثوراتى لافعل مااريد دوما
ولكنها اول الثورات التى تخرج فى شكل حروف حروف هى ثورتى الاولى
التى يشاركنى فيها احد
وليس اى حد بل انتم حقا احسكم قلوبا قريبة وحبيبة منى
شكرا لكى هدى على مساندتك دائما وتشجيعك
خالص تحياااتى
--------------------------------
فى القلب

موقف رائع ولكن عواقبه ليست برائعة
دعواااتك
شكرا لتأيديك
شرفتى المدونه بجد ومنورانى
عميق تحيااتى وتقديرى
------------------------------
برنسيس دودو

منورانى دايما

حقا ما اجمل ان نكون مغرورات
اتدرين
اجد احيانا قوتى فى غرورى الذى يدعون
احيانا كثيرة لا اجد سواه حلا

سعيده ان تلك الحالة اعطتك مزيدا من القوة

حبى الدائم لكى

ra7eel said...

Dr.gesho

شوفت اخرت اللى يزعلنى ايه؟
ههههههه
لاء انا شخصيا لا ارضى بها فى قرارات مصيريه ابدا تحت اى ظرف
ممكن امشى حالى زى سيد بس ده فى الامور اليوميه
نورتنى يااحمد
تحيااااتى
-----------------------------------
احساس لسه حى

اختلف معك
لانى كما قولت مسبقا هناك قرارات مصيريه لا تقبل ابدا انصاف الحلول لمجرد ارضاء اناس يحبوننى
انها حياتى انا تخصنى وحدى انا فقط من سأحياهال وليس من يحبوننى
انا لا استخف بأحد عن قصد ولكن انها العصبية التى قد تصيبنى فى لحظة غضب او استفزاز منهم
والحب ليس مبررا لان يفرض عليه احد رأيه
او يتحكم فى حياتى كما يريد
شكرا جدا لمرورك
خالص تحياااااتى
---------------------------------
No chance

اولا اهلا بك للمره الاول وتمنياتى الا تكون الاخيره
اما بالنسبه للاسم هو فعلا انا بحبه بس مش الحقيقى يعنى
شوف انت كلامك صح جدا بالنسبة للشحنه اللى جوانا انا عارفه كده كويس
وعارفه قد ايه الدنيا قاسيه
وقد ايه اختبارتها لينا صعبة
وحاسة انى لسه ياما هشوف وهقابل
مش تشاؤم بس فعلا رغم انى اتمنى ان الصرعات تنتهى
بس انا لسه فى حياتى فصول اخرى لم تبتدئ بعد
وهبقى بكدب لو قولت انى اتعلمت من كل اللى فات
او انى وصلت لانى اكون الشخص اللى نفسى اكونه
وبشاركك نفس اسفك انك عرفت كل ده ومش قادر تحققه على ارض الواقع
شكرا جدا لتعليقك
واتمنى فعلا تكرار الزياره
--------------------------------

ra7eel said...

نورسين
صديقتى الحبيبة جدا والقريبه جدا

انا يكفينى احساسنا المتشابه دوما
اعلم حقا مدى قربنا رغم بعد المسافات
اعلم ان ارواحنا تتلاقى بلا شك

حبيبتى
لابد من اعلان ثوره
من قرار حاسم
لا احب ان اراكى بهذا الضعف
ان نصاف الحلول لا تتناسب مع من مثلك
انتى لا يليق بك الا اكمل الحلول واجملها
فلنصبر ولنقوى ولنتمسك بحقنا الى اخر لحظات العمر

كيف تنهين علاقتك بالتدوين والمدونات
اى كلام هذا ؟ من سيتركك ياصديقتى؟
واين سأجدنى من بعدك؟
نورسين دعى هذا الكلام جانبا
ولنبقى معا هنا مع من يحبوننا مع من يقدور مشاعرنا مع من يشاركونا لحظات ضعفنا مع من يستمتعون بلحظات فرحنا

اراكى بخير ياعزيزتى كاعادتك دائما مبدعة ومتألقة
ومنوره عالم التدوين كله
-----------------------------------
سندباد

اشكرك جدا لوجودك
حقا المهم ان اكون راضيه عن نفسى
وهذا ليس بالشئ السهل
خالص تحياتى وتقديرى

د. ضياء النجار said...

العزيزة سارة:

لن أكون قصة مماثلة لآلاف القصص
قصة تبتدئ لتنتظر النهاية
ولا شئ بين سطورها
لا شئ
سوى كلمتي البداية والنهاية


نهاية بمأساة خير من مأساة بلا نهاية، كما يقال.

ربنا يلهمك الصواب والبصيرة

عميق تحياتي

ضياء

كفراوى said...

ساعات انصاف الحلول

بتكون هى الحلول.....!


تحياتى يا افندم

linda said...

ومن يرضى بها؟

ألا يعلمون ان لك كيان ولك قرار ولك مفهوم وشعور معين اتجاه مواقفك؟

ما أغربهم...لا بل ماأقساهم

يحبكوننا كما يريدون في مخيلتهم وان خرجنا عن طوع خيالهم نكن قساة وقد ضربتنا العظمة بجنونها

غريب هو أمرهم!!!


لا تكترثي لهم

بل كون نفسك فقط
ولا تهتمي سوى بما ترينه حق حتى ان كان العالم بأسره يراه كذبة


أسفة على التأخير

تقبلي تحياتي

klmat said...

عزيزتى رحيل
جميل اوى ان الانسان يكون قوى
وياخد قرارته التى تخص حياته بنفسه
ولامانع ان نسمع اراء الآخرين الذين
نثق فى حبهم لنا وفى حسن تفكيرهم
ولو فى معارضه بطلب منك ان تهدأى
وتضعى فى اعتبارك احتمال ان يكون
قرارك خطأ وارد .انا متفائله بطبعى
لكن لو قرار مهم لازم تحتاطى جداانا اعرف واحده صممت على الزواج من شخص
كل اهلها اعترضوا عليه ولكنها كانت تحبه فلم ترى عيوبه
وبعد الزواج وانجاب 3 اطفال مش
قادره تستحمل وبتقول لأهلها كان لازم تمنعونى انا كنت صغيره
طبعا انا اثق فى راجحتك بس بطلب منك
الرويه والموضوع مش حرب
فكرى فى كل الأحتمالات وخدى قرارك
واتمنى من قلبى يكون هو الصواب
ربنا ينور بصيرتك ويسعدك
خالص تحياتى

ELGHNDKLY said...

انا معجب جدا بكلامك ياريت يكون صحيح وجاد
ولاكن لكل انسان مهما كانقاط ضعف

doha said...

مادام مرضتيش باانصاف الحلول
وده حقك ياسارة
طيب لازم تدور على الحل البديل
وانتى اللى تحددى حياتك باايدك
وتختارى طريقك بنفسك محدش يخترهولك
اعتقد لو فكرتى فى الحل الامثل هتلاقيه
واكيد هيقتنع كل الناس بيه
مادام مبنى على العقل اللى مش هيقتنع
و القلب اللى اتقتل
زى ماوصفتيهم
العصبية ممنوعه
والحوار هو الحل
والتفكير الهادىء
هو السبيل
تحياتى

MĕŢø & ŘǿŖêĔ said...

لملمت روحي والرصاص وقلت هاكـِ
ومشيت نحو الشمس وحدي كي أراكـِ

اعلم ان اللسان ليس عظما..لكنه يكسر العظام
فكلما تكسر عظمي قوي وعاد افضل من قبل

....

الله على المدونه الرائعه

حصان بري said...

وان كان غروري يحيني سأتمسك به حتى موتى
اعلم أن ضعفي قد يقتلني
ولكنى لن أموت أمامكم

كلمات قويه واثقه
نعم لا تعلني استسلامك

مدونتك مش غريبه
انا جيت هنا قبل كده؟
عموما ماعتقدش انها هتكون اخر مره

horas said...

اقوى محاولاتك
واصدقها
واعنفها
لا اعتقد انك فى احتياج هذه المرة لمن يحاول معك
فلقد وضعتى قدمك بقوة وثبات
على أول الطريق

shreen said...

رحيل
اعتنقى جرأتك
اعتنقى كبرياءك
ولا تهتمى الا بما تقتنعين به
لا تدعى احدا يفرض عليك اراء او اشخاص ترفضينهم

اعتنقى جرأتك
وتحدى الجميع بمبادءك

dr.Roufy said...

تعظيم سلام..لرايات العند الخفاقة
اياكٍ أن تستسلمي لأنصاف الحلول..فلتبقٍ هكذا على بصيرة..ووتماسك
بوست راااااائع
:)

ra7eel said...

استاذى الفاضل د.ضياء

نهاية بمأساة خير من مأساة بلا نهاية،

استوقفتنى تلك العباره كثيرا

وتوصلت انها حلقة مفرغة
فنهاية بمأساه ستظل مأساه بلا نهاية

خالص تحياتى
---------------------------------
كفراوى

قد تكون انصاف الحلول مناسبة فى بعض القرارت الغير مصيرية

امافى القرارت المصيرية فلا ينفعها ابدا انصاف الحلول

شكرا لمرورك
خالص تحياتى
-----------------------------------
ليندا
حقا هم يريدوننا كما يتمنون هما
دون الاخذ فى الاعتبار بما نريده نحن او نتمنى ان نكون عليه

نعم لن اكون سواى

عزيزتى لا تتأسفى على التأخير
المهم تذاكرى ياعمرى
ربنا معاكى
تحياتى وحبى
----------------------------------
كلمات

وان كانت دوما الاراء تختلف تماما عنى؟
ولا اجدنى بها

هل ارضى بها لمجرد ارضائهم؟
هل اعيش على اهوائهم
وتنتهى بى الحياة الى اللا شئ

صعب ان اعيش حياه لم تكن ابدا لى
ولم اتمناها دوما
عارفه ان قراراتى ممكن تكون خطأ
بس فى الحاله دى لما اتحمل النتائج
هكون على الاقل شايفه انى عملت اللى عليه
بدل اما اختار قرار مش ليه وافضل اندم طول عمرى واقول ياريتنى

خالص تحياتى

ra7eel said...

Elghndkly
شرفتنى
فعلا كل انسان ليه نقاط ضعف
بس المهم اللى قدامه مش يكون عارفها

تحياااااتى
--------------------------------
دوحا
الحل البديل؟؟؟؟؟؟؟؟
حقا لن يرضى احد ابدا
اما بقى عن العصبية فصدقنى
بتكون فعلا نتيجه حوار مستفذ
الحوار اصبح مكرر
التفكير الهادئ افتقده فى تلك الايام

خالص تحياااااتى
-----------------------------------
Meto&roree

ابيات جميله حقا وتستحق التأمل

نورتينى بجد

خالص تحياتى
-----------------------------------
حصان برى
احاول الا اعلن استسلامى
وان اكنت احتاج بشده ان تهدأ كل الامور من حولى
وتصمت
واستسلم انا فى صمت وهدوء بعيدا عن كل تلك الضوضاء

شكرا لزيارتك واتمنى الا تكون الزياره الاخيرة
-----------------------------------

د. ضياء النجار said...

عزيزتي سارة،

مش فاهم كيف وصلت لهذه المعادلة الحزنية المرعبة، يبدو لي أنك انت من يريد ان تظل النهاية والمأساة في دائرة مغلقة داخل وعيك ولاوعيك في ذات الوقت.

عميق تحياتي

ضياء

ra7eel said...

الرائع حورس

اتظنها حقا كذلك؟

اتمنها فعلا كما تقول

شكرا لمرورك الذى يسعدنى دوما
ولمحاولاتك الدائمة معى

تحياتى وتقديرى
----------------------------------
شرين

سعدت جدا بعودتك الينا مرة اخرى

شري اسعدنى تشجيعك

احتاج دوما ان اسمعه

لانى حقا قد اكون اضعف مما وصل الى الجميع

من خلال كلمات هذا البوست

تحياااتى وحبى
----------------------------------
روفى

شكرا لمرورك ياعزيزتى

احاول دائما الا استسلم


دعواتك
تحياتى وتقديرى

ra7eel said...

استاذى الفاضل
د .ضياء
كتبت تقول
نهاية بمأساة خير من مأساة بلا نهاية،

بمعنى انى امامى اختيارين كما وصلتنى تلك الجمله او كما احسستها
اولهما
نهاية بمأساه
ان انهى حربى بمأساه وهنا مأساتى ستكون استسلامى للواقع المهزوم الذى احياه
فهل استسلم؟
فأن استسلمت حقا ستكون تلك هى المأساه التى بلا نهاية
فنهاية بمأساه ستظل مأساه بلا نهاية

اهذا هو خير
من ان اظل ان احيا مأساه بلا نهاية
مش عارفه ليه حاساهم نفس النهاية

جايز ردى بالشكل ده ناتج عن شئ نفسى جوايا فى الفتره دى
مش عارفه فعلا قدرت اوصل لحضرتك معنى جوايا ولا لاء
تحياتى وتقديرى

only spot said...

ياااااااه ايه الثوره والتمرد ده
بس تعرفى فعلا لن ارضى بانصاف الحلول الت ترونها كامله هكذا اقول مثلك دائما
تحياتى لك ومتفقه معك

د. ضياء النجار said...

عزيزتي سارة

هو انت فعلا فهمت الجملة انطلاقا من وضع حالي موجود، بس الجملة تقصد عكس ما فهمتيه تماما. النهاية بمأسأة تعني ببساطة أن أي نهاية مرتبطة بتضحيات وخسائر نفسية مأساوية إذ انك أمامك إما الاستسلام لرغباتهم وستكون ها هنا المأساة التي بلا نهاية أو أن تتعرضي لهذه الخسائر النفسية وربما المادية في سبيل فرض رغبتك في مواجهة رغبات الآخرين، إلا أن هذا سيكون لمرة واحدة وستتجاوزينه مع الأيام، ولذلك فهي نهاية لانك تجاوزت ما كنت فيه من معاناة برغم ما قد يرتبط بهذا من آلام نفسية. هو دا الموضوع ببساطة، والخيار لك، في الفهم والتطبيق

عميق تحياتي

ضياء

أحمد المصري said...

هوا ده الإنفجار الصح ..هوا ده الكلام ..هيا دي رحيل اللي نعرفها
بصي أنا مش لاقي حاجة اعملها غير إني أرفع قبعتي تحية و الهب يدي بالتصفيق..فأن تكوني كما تريدين..هو قمة المراد لأي انسان..ده هدف قليل اللي وصلوله صح..ربنا معاكي0

منى said...

ساكون انا ليس كما يريد هو او هى

ساعات بيقبى فى مواقف تستدعى الحسم اللى ممكن يتسمى عند لكن لو اتنازلنا ممكن نندم طول العمر
ربنا يثبتك على الحق يا رحيل

mazlomen said...

لمين الكلام ده؟؟

لو لنا طب احنا عملنالك أيه؟ حد داس ليكي على طرف؟

ولو لحد تاني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ملناش دعوة بحد

رئيس جمهوريه نفسى said...

رحيل اوعى تانى ترضى با نصاف حلول نصيحه اخ خليها دائما قدامك انصاف الحلول لو يوم بتريح بعد اسبوع بتضيع

sagittarus said...

ياااه ..ادينى ف الوريد يا مرسى
بجد حقنه فيتامينات مقويه
ايه الكبرياء ده..ايه العزه ده
لأ قولى ايه الصراع ده
انتى حانقه غاضبه
البوست مليان قوى يا رحيل
مليان غضب وصراع ولدرجه انكى لم تنسقى الكلمات
فقط طلعت زيى الامواج
اكيد فى موقف صعب تعرضتى ليه
او ممكن نقول واحد القى باحماله عليكى
وضاقت بكى الدنيا فصرختى معبره عن استيائك من هذا العالم
وأردتى الخلاص
وبقوه اراده تكيلين لنا ولك من احبوكى التحذيرات
ع العموم انا متاكد انها لحظه قوه
بس هى ف الحقيقه ضعف
وهترجع ليكى احاسيسك اللى هى سر تميزك
ع العموم انا قريت البوست التانى بتاع المدونه
وعرفت قد ايه فيه كتير بيحبوكى
وقد ايه المدونه دى غاليه عليكى
وشاركتك قلقك وتلهفك
وشاركت علاء خنقته لأنه فعلا بديهى ان الحسابين سيباريت يعنى مالهمشى دعوه ببعض
بس شاركتك فرحتك ف الآخر
انا هكمل قرايه وراجع تانى
سلاموو يا رحيل
وشكرا ع البيت الجميل اللى بتمتع فيه بجد والله
سلاموو

زُمُرده said...

السلام عليكم

جميل جدا التحدي والتمرد ده
لما تكون ثقة الأنسان في نفسه قليله
الناس بتعامله على انه مفيش ثقه اصلا
وانه كائن ضعيف
ولما تشعر الناس بثقته بنفسه بينظروا له من جهه اخرى وبيقدروا مشاعره وكلامه
ولما يتأكدوا من قوته وعزمه واصراره
بيتنحوا تماما عن طريقه
عجبنتني القصيده كلها وخصوصا

كل جرح أصبح
يزيدني قوة
أو
قسوة
وان كل كلمة تذبحني
تزيدني صلابة
أو
عندا

ra7eel said...

Only spot
منورانى

كويس انك متفقه معايا

يارب نثبت على كده

خالص تحياتى وتقديرى
--------------------------
استاذى الفاضل د .ضياء
حقا فهمتها انا من وجهة نظرى
شكرا لايضاح حضرتك للمعنى المقصود

خالص تقدير واحترامى
-----------------------------------
احمد المصرى
شكرا بجد كتير قوى
للكلام الجامد ده
والله ياحمد مش عارفه اقولك ايه
بس بجد منور
خالص تحياتى وتقديرى
-------------------------------
منى
فعلا التنازل بيجيب تنازل
الى ملا نهايه

شكرا لمرورك يامنى
تحياتى ومودتى
---------------------------------
Mazlomen
ههههههه
لاء مش ليكوا مش تقلق
انا الناس اللى هنا مش بزعل منهم ابدا
شرفتنى
----------------------------------
رئيس جمهورية نفسه
فعلا يامحمود هى بتريح
وشويه صغيرين
وبعد كده بندفع التمن غالى قوى

خالص تحياتى وتقديرى
-----------------------------------
Sagittarus
سعيده جدا بزيارتك بجد
وشكرا على اهتمامك وعلى تعليقاتك
وهرد على كل تعليقاتك ان شاء الله اول لما ظروف النت
تتحسن قول امين ياااااارب
هو فعلا البوست ده نتيجه موقف حصل
وعلى فكره فى الحقيقه ممكن يكون ضعف
ان انت وصلك الاحساس ده فبجد انا اهنيك على انك فهمته
خالص تحياتى وتقديرى
--------------------------------
زمرده
فعلا الناس بتستهون بالانسان الضعيف
وزى مابيقولوا اتقى شر الحليم اذا غضب
الواحد بيفضل صابر صابر لغايه مايفنجر فى الكل

نورتى المدونه

Ragi said...

عزيزتى
تمسكى بموقفك فى الحياة طالما تشعرين انك راضية عن نفسك ، الخاسر من يربح الناس ويخسر احترامه لنفسه
تحياتى لكى

egy anatomist said...

إعجاب أسجله بمدونتك وكتاباتك

أوحى لي الجو العام لهذه المدونة الرائعة باستعادة أبيات نزار التالية


ثقافتنا
فقاقيع من الصابون والوحل
فمازالت بداخلنا
رواسب من أبي جهل
ومازلنا
نعيش بمنطق المفتاح والقفل
نلف نساءنا بالقطن
ندفنهن في الرمل
ونملكهن كالسجاد
كالأبقار في الحقل
ونهزأ من قوارير
بلا دين ولا عقل
ونرجع آخر الليل
نمارس حقنا الزوجي كالثيران والخيل
نمارسه خلال دقائق خمسه
بلا شوق ... ولا ذوق
ولا ميل
نمارسه .. كآلات
تؤدي الفعل للفعل
ونرقد بعدها موتى
ونتركهن وسط النار
وسط الطين والوحل
قتيلات بلا قتل
بنصف الدرب نتركهن
يا لفظاظة الخيل
قضينا العمر في المخدع
وجيش حريمنا معنا
وصك زواجنا معنا
وقلنا : الله قد شرع
ليالينا موزعه
على زوجاتنا الأربعه
هنا شفه
هنا ساق
هنا ظفر
هنا إصبع
كأن الدين حانوت
فتحناه لكي نشبع
تمتعنا بما أيماننا ملكت
وعشنا من غرائزنا بمستنقع
وزورنا كلام الله
بالشكل الذي ينفع
ولم نخجل بما نصنع
عبثنا في قداسته
نسينا نبل غايته
ولم نذكر
سوى المضجع
ولم نأخذ سوى
زوجاتنا الأربع

..

يا سيدتي.. لا فرق كثير إن فعلتِ أو لم تفعلي.. استسلمتي أو لم تستسلمي.. سيقولون في كل الأحوال ما يروق لهم.. وما يرضي كل أبي جهل بداخل كل رجل شرقيٍّ منا.. وبالمناسبة.. هناك نساء كثيرات بداخلهن أبو جهل أيضا.. فهو ليس حكرا على الرجال

..

تحياتي واحترامي

alaa salim said...

السلام عليكم

إزيك يا ساره

إيه الشغل الجامد ده
أجمل ما في الموضوع هو الأسلوب الحماسي المتدفق بين الكلمات من أول العنوان لغاية آخر الخناقه
هههههههههههههههههه
إحنا بعد كده هانخاف منك ومن أسلحتك القاسيه دي.

نتكلم جد بقى شويه .
بجد الموضوع جميل وفيه روح كده في الكلمات تخلي الواحد عينه ماتغمضش من أول كلمه لأخر كلمة.
يعني مع رحيل مش عاتعرف تغمض عنيك.

Doba said...

عجبنى جدا رد كل من كاميليا وهارمليس عليكى لدرجة انى احتفظت بتعليقاتهم ولكن نعقيبى على كلامك كما هو آتى

تمسكى بما ترغبين رغم أنف الجميع
لا تحاولى ان تتقبلى آخطاء الآخرين بما يؤثر على شخصيتك ولكن أوصيكى بمقدار من التسامح الجميل والذى لا يصل لدرجة البلاهة

من حقك الا تقبلى بأنصاف الحلول تشبثى جيدا وابحثى عن الحل الكامل

بوست جامح يوضح مدى تأثيره عليكى
أمنياتى بالتوفيق
وعذرا للتأخير
هبة

مروة الزارع said...

أحساس جميل جدا
اتمنى تزورينى

Ahmed Al-Sabbagh said...

صديقتى واختى العزيزة

بوست جرئ وقوى جدا

ويصلح لأن يكون مبدأ هاما فى الحياة لأى منا

لن أرضى بأنصاف الحلول

وكما من خسائر خسرتها انا شخصيا بسبب انى رضيت بأنصاف الحلول

يارتنى اتعلم منك

وياريت تطمنينا عليكى دايما

تحياتى

ra7eel said...

العزيز راجى
احاول قدر المستطاع ان اتمسك بموقفى
شكرا لمرورك
خالص تحياتى وتقديرى
-----------------------------
egy anatomist
شكرا لمرورك
اسعدتنى زيارتك الاول
واى كلام يقال بعد كلمات نزار قبانى
اتفق معك كثيرا فى انهم سيقولون سواء فعلت او لم افعل
تحياتى وتقديرى
--------------------------------
علاء سالم
منورنى دايما
بقى كدها نت شايف انها خناقه؟
طب خلى بالك بقى اديك عرفت زعلى وحش
ربنا يخليك
تحياااااااتى
---------------------------------
دوبا
عزيزتى هبه
انا ايضا اعجبنى جدا تعليق كامى وهارملس
حقا هو التسامح الجميل هذا لاذى احاول الوصول اليه
اعتقدها مرحله صعبة تحتاج لمثابرة ومعادله ما
شكرا لكى على تواجدك يسعدنى حقا
تحياتى وحبى
----------------------------------
مروه الزارع
شكرا لكى
واكيد ان شاء الله هزورك
بس ادعى النت يتظبط وانا هتلاقينى مقيمه عندك
خالص تحياتى
--------------------------------
احمد الصباغ

شكرا لزيارتك

فعلا هو مبدأ مهم وصعب جدا الثبات عليه

ربنا يقدرك ويقدرنا جميعا عليه

خالص احترامى وتقديرى

فرنسا هانم said...

بسم الله ما شاء الله
هى دى البنت القويه صح
محدش يصنع لها حياتها
بايديها تصنع مستقبلها
وبايديها تدخل من تشاء وتطرد من تشاء من حياتها

على باب الله said...

أحييكي علي الإيجابية اللي لمستها في كلامك

و أحييكي علي موقفك الشجاع

بوست هايل حقيقي

sendbad said...

فين الجديد
تحياتي

Soooo said...

طب والله جدعه
بس كده خلاص انتي لقيتي نفسك الحمدلله


يلا اقفلي البلوج ده واعملي بلوج تاني سميه
محاولات للتوهان
وهتلاقيني اول واحد تايه معاكي ياستي




سلامووووووووووووز

ra7eel said...

فرنسا هانم
الف سلامه عليكى يارب تكونى بقيتى بخير
منورانى دايما
خالص تحياتى
-------------------------
على باب الله

شكرا جدا على مرورك

خالص تحياتى وتقديرى
------------------------------
سندباد
شكرا على سؤالك ربنا يخليك
الجديد وصل
خالص تحياتى وتقديرى
---------------------------
سوووووو احلى عجوز
لا ياسوووو لسه مش لاقيتها

ونعمل بلوج للتوهان ليه
انا لسه بحاول
وشكلى مش هلاقينى
هتجنن قريب

احلى سلاموووووز ليك

DamnGirl said...

البوست كتير روعة يسلمو ويعطيك العافية

غيمة said...

لن أرضى بأنصاف الحلول / الحضور هذا ما أقوله دوما ً
صدفة جميلة قادتني إليك / مدونتك


غيمة

http://cloud.arwp.net/

norahaty said...
This comment has been removed by the author.